W grudniu obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Na całym świecie odbywały się uroczystości, których celem było promowanie praw osób niepełnosprawnych i działań na rzecz pełnej realizacji tych praw.
Klasa Ic pod opieką wychowawczyni Mai Lachnickiej zrealizowała scenariusz zajęć dla klas młodszych, zaproponowany przez panią pedagog specjalną Agnieszkę Kurowską i panią psycholog Monikę Tkaczuk (na podstawie scenariusza Sofiyi Revkovych - nauczycielki wspomagającej w szkole podstawowej)
Zajęcia miały na celu zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności i uwrażliwienie ich na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, kształtowanie pozytywnej postawy wobec takich osób. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, w jakie nieprawdziwe stereotypy na temat niepełnosprawności nie powinny wierzyć. Do refleksji nad tematem, rozmów, dzielenia się własnymi doświadczeniami skłonił pokaz krótkiego filmiku animowanego „La Amistad’ z piosenką Laury Pausini.
Dzieci łączyły się też w pary lub mniejsze grupy. W parze, która dostała opaskę, jedno dziecko zakładało ją na oczy, a drugie miało za zadanie zaprowadzić je do jakiegoś punktu. W parze, w której jedno z dzieci zatykało uszy, trzeba było się dogadać, w jaką grę będą się razem bawić. W grupie, która dostała chustki, szaliki, dziecko miało rękę przywiązaną do tułowia, tak żeby nie mogło się nią posługiwać – zadaniem grupy było zbudowanie budowli z klocków.
Dzieci zamieniały się rolami. Po wykonaniu zadania dzieliły się wrażeniami, opowiadały, co sprawiało im trudności, gdzie trudno było zaufać drugiej osobie, co sprawiało radość, co wzbudzało uczucie niepewności, a co satysfakcji.
Prowadząca rozmawiała z dziećmi o tym, w jaki sposób niepełnosprawności wpływają na życie człowieka, o tym, że trudniejsze stają się niektóre czynności i zabawy, ale to nie jest powodem do wykluczenia. Tłumaczyła, że każdą zabawę można dostosować do dziecka ze specjalnymi potrzebami, a wsparcie i włączanie osób z niepełnosprawnościami do życia jest konieczne.